Flip-floppal ütik a bambuszt

2015. augusztus 07. - Hangvető

A WOMEX 15 apropóján született Müpa Rádió tegnapi adásához fűzzük ezt a rövid áttekintést a csendes-óceáni térség és Délkelet Ázsia világzenei színteréről, bevallottan Ausztráliára és környékére kihegyezve. wantok3.png

Ausztália az elképesztően sokszínű régió egyik zenei központja, sok színvonalas világzenei kiadó, a hagyományokat kortárs hatásokkal keverő, izgalmas előadó található itt.

A WOMEX-en évről évre megjelenő Wantok Music Foundation az őslakos ausztrál és melanéz hagyományok továbbélését biztosítja, az ő gondozásukban jelent meg a Sounds of Australasia and Melanesia album, melyről a MÜPA rádió adásában is hallhattunk számokat.

A melanéz szigetvilág egyik sajátosságai az úgynevezett ”bamboo band”-ek, amelyek a bambuszt ütős és fúvós hangszerként is használják, néha énekkel vagy gitárral kiegészülve. Ízelítőként itt egy salamon-szigeteki együttes felvétele. Ahogy látható, egyes szigeteken flip-flop papuccsal ütik a bambuszt:

Pápua új-guinea a föld egyik nyelvileg legtagoltabb térsége, hiszen a hatmilliós népesség nagyjából 830 különféle nyelvet beszél. A zene és tánc-kultúrában is megmutatkozik ez a diverzitás, ezért önkényesen két előadót emelünk ki (szintén a Wantok kiadó művészei).

Richard Mogu alapvetően basszeros, de a hagyományos bambusz-fuvolán és dobokon is kitűnően játszik, profin keveri a hagyományos és kortárs pápua új-guineai zenét. George Telek a tolai nép képviselője, és a csendes-óceáni térség egyik legfontosabb előadója. “Midal” (varázsigék) és “malira” (szerelmi mágia) dalokat is felhasznál a tolai hagyományból, igényes hangszereléssel párosítva.

Ausztrália nem csak a környező szigetvilág és az őslakosok kultúrája miatt érdekes: a gyarmatosítás rémtettei ellenére mára igazi multikulturális olvasztótégellyé vált. Ezt példázza az orosz-tatár származású Zulya karrierje is, aki Ausztráliában él és alkot, s ez oly sok más hatással együtt leképeződik zenéjében. Nicolette Boaz is a stílusokkal bátran kisérletező női szerző, a MÜPA rádióban idézett albumán 10 számban 10 különböző ausztráliai etnikum szólal meg.

Az ausztrál előadók sorát méltó módon az őslakos Archie Roach zárja, aki maga is megtapasztalta az elnyomás szörnyűségeit, hogy Ausztrália egyik lehitelesebb énekes-dalszerzőjévé váljon. Took the Children Away című ikonikus dala az őslakosok ellen elkövetett bűnök ellen tiltakozik.

Ha még bírja az olvasó a diverzitást és a kisebb-nagyobb szigeteket, jöjjön Indonézia. Egy földrésznyi területen nem meglepő a sokféle hagyomány és zene stílus jelenléte, de vannak az egész térségben kedvelt slágerek. Az egyik egyértelmű összekötő elem az iszlám, de jelen van az édeskés, nyugatias indonéz pop is. Más kategória a következő dal, amit Japántól Jáváig énekelnek. A legendás jávai énekesnő, Detty Kurnia adja elő, aki munkásságával maga is egyesítette az indonéz zene, a nyugati és szudáni pop elemeit. Ezzel búcsuzunk, remélve hogy legalább futó benyomást adtunk a csendes-óceáni és délkelet ázsiai térség világzenéjéről.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://hangveto.blog.hu/api/trackback/id/tr277685912

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.