Kurtágnál egy hang külön galaxist jelent

2016. február 08. - Hangvető

Meg lehet-e különböztetni vakon egy zongorahangot, ha azt egy zongoraművész üti le, egy olyan hangtól, melyet valaki egy esernyővel nyom le egy zongorán?

1730_07.jpg

Egy régi anekdota szerint Bartókot és Sztravinszkijt is foglalkoztatta ez a kérdés. Bartók szerint a válasz igen, de csak abban az esetben, amikor egy második hang is megszólal. Itt látható egy videó, ahol Rácz Zoltán az Amadinda ütőegyüttesből és Schiff András zongorista demonstrálják ezt a kérdést.

Indításnak azért elevenítjük fel ezt a történetet, mert ugyanez a kérdés feszül Kurtág György művészetének legmélyén; ugyanez a kérdés húzódik végig fonálként egész életművén (és ezért ebben és az elkövetkező tizenhárom írásban is): miért alapvető minden egyes hang becsülete, illetve hogyan lehet minden két hang között megtalálni a lehetséges maximális feszültséget, expresszivitást, hiszen “két hang között egy élet feszül”. Kocsis Zoltán zongoraművész, karmester — és Kurtág tanítvány — szerint “Kurtágnál egy hang külön galaxist jelent, két hang már az egész univerzumot."

Kurtág György egyfelől világhírű zeneszerző, zongorista, tanár, számtalan díj birtokosa, darabjait a legnagyobb előadók és zenekarok tűzik rendszeresen műsorukra, mindeközben a nemzetközi zenei élet meghatározó tanáregyénisége, híres diákjai Schiff Andrástól a Takács Quarteten át szinte felsorolhatatlanok.

Az elkövetkező 14 napban 14 töredéken keresztül igyekszünk majd bemutatni Kurtág életútját és zenéit. Ezeknek a rövid írásoknak a formája valóban a töredék lesz. Az a töredék, amely mint műfaj jól jellemzi Kurtágot, hiszen szinte egész életműve — a kevés írásai — is főleg töredékekből állnak. A nagyobb művei is sokszor csak pár tucat hangból, néha alig 10-20 másodperces tételekből lettek ciklusokká összefűzve. Több művének a címében is benne van ez: Kafka-töredékek, József Attila-töredékek.

Hogy mit is jelent ez a gyakorlatban. Az alábbi kottán látható Kurtág egyik híres miniatűrje, a Virág az ember:

kurta_g1_1.jpg

Ezen a videón 1:03 után kezdődik ez az alig 25 másodperces darab, amelyben mindösszesen hét hang szerepel, ugyanakkor egy teljes univerzumot kapunk: egy kérdés (2 hang), egy válasz (3 hang), és egy kóda (2 hang), a diatonikus skála hét hangja (c, d, e, f, g, a, h).

Egy interjúban így fogalmazott arra a kérdésre, hogy mi ragadja meg a töredékben: “(…) az, hogy a “kiglancolásnak” az ellentétje. Hogy nagyon pontosan tudom, miről van szó, vagy annyira sem tudom, hogy még a szó sincs meg hozzá. Akkor nekem van egy szabad területem a zenésítésben: megkereshetem, vagy hozzáadhatok valamit. (…)”

Arról a morális alapállásról, ami a minden egyes hang becsületéből következik, Kurtág egyik híres tanítványa, Csalog Gábor zongoraművész így ír az Időrengés c. könyvben: “Amit ő közvetített, az egy magatartás volt, egy kérlelhetetlenül következes és végletesen keresztülvitt magatartás. Minden hang fontos. Ettől vált a zenélése hitelessé számunkra. Ő végigharcolta az életét minden hangért”.

Ezek az írások alapvetően nem zenészeknek íródnak, így lehetőség szerint kerülni fogjuk a szakkifejezéseket.

Hogy másoknak mit jelent Kurtág muzsikája, arról itt egy szép írás Klein György rákkutató professzortól.

Zétényi Tamás

A bejegyzés trackback címe:

https://hangveto.blog.hu/api/trackback/id/tr778370570

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.