Hallgatók és Pergetők

2019. október 25. - Hangvető

Lakatos Mónika novemberi koncertje a Müpában meghitt betekintést ad az oláh cigány kulturába. A Romanimo, Hallgatók és Pergetők megidézi a közösség mély és magas pillanatait, kiváló zenészek és táncosok közreműködésével, de a műsor középpontjában egyértelműen Lakatos Mónika fantasztikus hangja áll. 

Mónika hangját az 1996-os Ki Mit Tud?-on ismerhette meg először az ország, de itt ejtette rabul férje és zenésztársa, Rostás Mazsi Mihály szívét is az akkor még tinédzser énekesnő. A koncert részben múltidézés, hiszen egyrészt az archív felvételen is hallható letisztult hangszereléshez nyúl vissza, ahol az ének, szájbőgő és a kanna a fő hanszerek. Másrészt tudatos hagyományőrzést céloztak meg Mazsiék: az oláh cigány hagyományt őrzik és adják át, amit gyerekkorukban még megtapasztalhattak, de mára eltűnőben van.

A dalok többsége családtagoktól, személyes átadáson keresztül került Mónika és Mazsi birtokába, akad közöttük több, mint száz éves dallam is. Fontos elem az improvizáció, hiszen Móniék öröksége élő hagyomány: a pergetőkre és hallgatókra is igaz, hogy az adott pillanattól és az előadó lelkiállapotától függően nincs két ugyanolyan.

 lm1_c_farkas_andras.jpgFotó: Farkas András

Azért is érdemes a novemberi koncerten élőben meghallgatni a Romanimo-t, mert 2017-es megjelenése óta csak érlelődött az anyag. A lírai hallgatók mellett megjelennek a pergetők és a tánc: így teljesebb képet kaphat a közönség azokról az összejövetelekről, ahol az oláh cigányság együtt mulat és oszt meg érzelmeket. Lakatos Mónika és Rostás Mazsi produkcióin pedig egyre jobban érezhető, hogy a személyes hangvétel mellett egy egész közösség világát és értékeit közvetítik. Ide sorolható a 2018-ban debütáló, nagy sikerű Roma Ritmo produkció, a  Budapest A Capella fesztiválon fellépő Lakatos Mónika és a Cigány Hangok, a Romengo több évtizedes karrierje, és természetesen a Romanimo, ami először állította középpontba az amúgy ritkán hallható hallgatókat. Katartikus pillanatok, önfeledt zenélés és valódi kultura átadás várja novemberben a koncert látogatóit. 

Ezen a linken tudtok jegyet vásárolni.

 

 

 

 

 

Erős női hangok - nyisd ki a füled!

A fado 21. századi sztárja, Cesaria Evora örökösei, az első női gnaua játékos, aki nyilvánosan színpadra lépett - és még sorolhatnánk. Kivételes női előadók, igéző hangok más és más kulturákból, más eszköztárral, de mind elvarászolnak tehetségükkel és kisugárzásukkal. Ráadásul egyszerre lesznek Budapesten. 

resizedjoao.jpgGisela João

 "Sokan azt hiszik, a fado szomorú. A fado nem szomorú, csak intenzív, mint az élet."

Debütáló albuma a portugál listák élén landolt, sokan Amália Rodrigues méltó utódjának tartják, pedig Gisela João nem fado énekesnek készült. Design-t tanult a portói egyetemen, de szenvedélye nem hagyta nyugodni, egyenként hódította meg Porto majd Lisszabon színpadait impulzív előadásmódjával és gyönyörű hangjával. Az érzelemdús, melankóliával átitatott, éneken alapuló portugál műfaj mára valamellyest intézményesült, felkerült például az UNESCO szellemi örökség listájára, neves előadói, iskolái vannak, és gyakran azonosítják a portugál néplélekkel. Gisela João tartja a hagyomány kereteit, de meg is újítja a műfajt, és mindig önmagát adja; egy new yorki koncertjén csillogó miniruhában, fehérbort kortyolva énekelt majd egy ponton kibújt a cipőjéből és közölte: "Igazából alacsony vagyok". A fado 21. századi hangját október 4-én, pénteken hallhatjátok a Ritmo-n.

brownonblack.jpgMaria Mazzotta

 "Az emberi érzelmek ugyanolyanok minden kulturában, ugyanúgy sírunk, ugyanúgy nevetünk"

 A csizma sarkából, Salento-ból származó Maria Mazzotta megtestesíti szülőföldje hagyományát: hangja erőteljes, kifejező, érzelmes és ellenállhatatlan. A komolyzenei alapok után a dél-olasz népi éneklés technikáját sajátította el, a Canzoniere Grecanico Salentino együttesből ismerik sokan, ami a különleges "pizzica tarantata" hagyományt ápolja. Ez egy ősi rítuson alapul, amelynek során napokon át tartó tánccal űzték ki a tarantula pók mérgét, vagy szabadabb értelmezésben a démonokat. Maria Mazzotta érdeklődése más hagyományok elsajátítására ösztönözte, ide tartozik együttműködése az albán csellóművész Redi Hasa-val, amit a Ritmo-n is hallhattok. Zenéjükben szabadon keverednek a délolasz és balkán dallamok, énekek, a két alkotó egyedi értelmezésében, aminek nem titkolt célja, hogy rámutasson a hagyományok és kulturák közös elemeire.

whiteonblack.jpgÇiğdem Aslan

"A független nő típusát képviselem - a repertoárom gondos kialakítására törekszem, amelyben a nő nem, mint tárgy, hanem mint téma jelenik meg."

Çiğdem Aslan, a kurd alevi énekesnő ezúttal a She'Koyokh énekeseként érkezik hozzánk, akiket a Budapest Ritmo Showcase-napján hallhattok, a Szimplában. A londoni klezmer bandára jellemző műfaji nyitottság ugyanúgy Çiğdem sajátja, amihez egyenes út vezetett az Isztambulban, vallási és etnikai kisebbség tagjaként felnőtt énekesnőnek. Nem is fél a politikai megnyilvánulásoktól, művészetével is kiáll fontos ügyek mellett ahogy a Calais-i "dzsungelben", is énekelt az ottrekedt menekültek számára felhúzott stúdióban. Mindezt ugyanolyan természetességgel teszi, ahogyan rembetiko, ladino, klezmer vagy épp jazz dallamokat énekel, sugárzó melegséggel és nyitottsággal.

blackonblue.jpgAsmâa Hamzaoui

"Olyan dolgot csinálok, amit kevés nő tehet. Megismertetem az emberekkel a gnaua zenét."

Még csak 22 éves, de már kilépett a világ színpadára, ráadásul az első női előadóként, aki a hagyományos gnaua zenét játssza. A marokkói spirituális gyökerű zenéről és Asmâa gyorsan felfelé ívelő karrierjéről bővebben olvashattok korábbi bejegyzésünkben, itt inkább a gembri-játékos és együttese, a Bnat Timbouktou (Timbuktu lányai) vagány oldalát villantjuk fel. Ebben a videóban láthatjátok, hogyan builztak Brüsszel utcáin. Hasonló hangulatot várhattok a budapesti koncerten, október 4-én pénteken, ahol a gnaua szellemében akár a transz állapotot is elérhetitek.

 

blackonred.jpgElida Almeida

"Ha valaki igazán meg akar ismerni, ismerje meg a helyet, ahonnan jövök."

26 évesen a legfiatalabb zöld-foki szigeteki énekesnő, aki a Cesaria Evora Tribute zenekarral érkezik Budapestre. Olyan nevek társaságában, mint Lura és Lucibela idézik meg a "mezítlábas díva" művészetét, ami szép kihívás, de Elida nem retten meg tőle. Úgy tűnik, ez általánosan igaz. Egy interjúban így vallott az anyaságról: "A fiam születése megváltoztatott. Miatta akartam sikeres lenni, ezért mindenbe, amibe belekezdtem több akaraterőt és agresszivitást tettem." Az őserő a színpadon is átjön, de Elida lénye sokkal inkább azt a zöld-foki szigeteki hangulatot és kulturát sugározza, amiben felnőtt, egy kis faluban a hegyekben, Santiago szigetén. "Esténként összegyűltünk az udvaron, énekeltünk és batukut táncoltunk. Azt hiszem, ez az egyik erősségünk, imádunk táncolni." 

Őket és még sok fantasztikus zenészt, hallhattok a Budapest Ritmo-n októberben. Sokan közülük most először játszanak Budapesten, vagy csak itt hallható produkcióval készülnek. A fesztivál egyik legjellemzőbb vonása a sokszínűség, biztosan találtok kedvetekre valót a programban.

Találkozunk a Ritmo-n!