Az EU házhoz jön

2018. november 10. - Hangvető

Fejlessz, szervezz közönséget, ismerd meg még jobban a social media adta lehetőségeket, illetve használd ki, hogy most Budapestre jönnek a nemzetközi zeneipari szakemberek is!

ritmo16_conf_photo_vargha_mate_1.jpg

A zene az az univerzális nyelv, amin keresztül társadalmi csoportok, vadidegenek, vagy akár nemzetek is könnyen kommunikálnak. A  2021-ben induló költségvetési ciklusban az Európai Unió kiemelt támogatásban részesíti a zeneipart, ami ezt a területet többek reményei szerint az EU-kedvenc filmipar szintjére emelheti. Nem árt, ha ti is képben vagytok az EU által kínált lehetőségekkel, erre novemberben éppen Budapesten nyílik lehetőségetek. A programsorozat főbb témái a fesztiválmenedzsment, a közönségszervezés, a közösségi média mint promóciós eszköz, és a hátrányos helyzetű fiatalok zenén keresztüli bevonása.


Az Európai Zenei Tanács (European Music Council, EMC) tanács által szervezett STAMP olyan nemzetközi fórum, ahol a külföldi szakemberekel, jó gyakorlatokkal és európai szemlélettel találkozhattok. November 27-én a fogyatékkal élő, vagy hátrányos helyzetű fiatalok integrálásának több módját mutatják be az előadók, többek között egy norvég alapítvány, a Pető Intézet és a Snétberger Alapítvány tevékenységét ismertetve. 29-én a nemzetközi színtéren való érvényesüléshez, a digitális eszközök használatához, a sikeres szervezői munkához kaphattok tippeket, és ismerkedhettek meg az európai közösség szakmai képviselőivel. 
ritmo18_csibeszek_photo_everengine_7.jpg

Ezen a linken tudtok regisztrálni a részben ingyenes, részben részvételi díjhoz kötött programokon, amelyek a Müpában kapnak helyet. A STAMP ezen túl kiváló lehetőség a kapcsolatépítésre is, hiszen az európai színtér és a zeneiparral foglalkozó intézményrendszer neves képviselői lesznek jelen. Egyikük Ruth Jacobi, aki legutóbb októberben, a Budapest Ritmo-n járt nálunk, és több évtizedes, magas szintű tapasztalattal rendelkezik. 

Regisztrálási határidő: 2018. november 15.

Regisztrálok!

p1010772.jpeg

 

 

 

 

Anya, kezdődik!

Megnéznéd az etióp James Brownt? Kíváncsi vagy, hogy énekel a mali Mahalia Jackson? Élőben hallgatnád a Lion sleeps tonightot? Kezdődik a Budapest Ritmo: a világzene legizgalmasabb előadói vonulnak fel a Hangvető és CAFe Budapest közös fesztiválján, három napon keresztül, az Akvárium Klubban.

A háromnapos fesztiválon láthatod többek között az 5 Grammy-díjas Ladysmith Black Mambazo-t, a belga Tcha Limbergert, aki a zenéért tanulta meg szinte anyanyelvi szinten a magyart, a kígyómozgású etiofunk sztárt, Gili Yalót, a tavalyi év legjobb világzenei albumát jegyző Trio da Kalit és sok olyan koncertet, amelyek közül biztosan találsz olyat, amire életed végéig emlékezhetsz.

A többtucat koncert záróakkordjaként a fesztivál egy, csak a Ritmo-n hallható műsorral, a Roma Ritmo-val tiszteleg a térség és hazánk roma zenészei előtt, az elmúlt évtized legnagyobb roma muzsikusaival. De ne szaladjunk előre, a nem hivatalos showcase nap nyitja fesztivált, amit a Dalinda pop-up koncertje harangozott be, de rajtuk kívül hallhatjátok a Meybahar-t, a Branka Trio-t, a régióból pedig a Dikanda, a WoWaKin, a BraAgas és a Balkansambel zenél a közönségnek, és a rangos nemzetközi szakembereknek.

Pénteken a műfaj egyik legnagyobb nevű csapata, a Ladysmith Black Mambazo lép színpadra, most először Budapesten. Ezen felül is tartogat rengeteg élményt az első nap, a programigazgató Weyer Balázs rövid ajánlását itt tudjátok megnézni. Sena a RedRed-del és Wanlov the Kubolor-ral hozza közelebb Ghánát, a vak belga szintó zenésztehetség Tcha Limberger pedig a maga kivételes módján játssza a magyar népzene talán legszebb dallamait.

Szombaton lép fel az etióp James Brown-nak titulált Gili Yalo-t, és a több száz éves griot hagyományt mesteri szinten játszó, világzenei díjakkal elhalmozott Trio Da Kali-t. Emellett a hazai táncház mozgalmat avantgárd szellemiségben megújító Parasztok Atmoszférában,  de ha ez nem lenne elég, a talán legnagyobb hazai név, a Muzsikás koncertjét is kínálja szombati nap; ezúttal, csak a Ritmo-n, lengyel társzenekaruk, a Muzykanci társaságában. De mondja inkább Balázs: 

A vasárnapi programot teljes mértékben a roma zenének szenteltük. Kezdésként a Várkonyi Csibészek ejti rabul a közönség szívét, amit a csak a Ritmo-n hallható koncert követ. Külön bejegyzésben írtunk a Roma Ritmo koncepciójáról és próbáiról, azóta csak kiforrottabb lett az oláh vokális hagyományt középpontba állító műsor, és, nem utolsó sorban - csatlakozott a produkcióhoz Miczura Mónika. 22 énekes, zenész és táncos mutatja meg a közösség élő hagyományát, az arra jellemző érzelmi gazdagsággal, mély és magas pillanatokkal egyaránt. Az olyan nevek mellett. mint Miczura Móni, Lakatos Tünde, Rostás Mónika és még sorolhatnánk, olyan énekeseket is hallhattok, akikről eddig nem tudott a szélesebb közönség. A Rostás M. Mazsi vezetésével összeállt Roma Ritmo garantáltan teljesíti Balázs ambícióját, hogy a koncertre örökre emlékezzetek. 

 Várunk a Ritmo-n!

JEGYEK: http://budapestritmo.hu/#jegyek

Mitől mozog a színtér?

A Budapest Ritmo különleges koncertjei mellett idén is kimagasló szakmai programmal jelentkezik. A showcase napot, ami egyben a fesztivál nem hivatalos nyitóeseménye, két napos konferencia követi, az Akvárium Klub Aranyhall termében. A színtér legaktuálisabb kérdéseiről beszélgetnek a meghívott nemzetközi és magyar szakemberek, angolul, a mindenki számára nyitott programon. Olvassatok bővebben a panelekről és az előadókról!

Popakadémia és non-stop próbaterem

Hogyan lesz egy lengyel bányászvárosból nemzetközi expó szervező, régiós kulturális központ? A 2017-ben WOMEX-et szervező Katowice és a németországi Mannheim a két Budapesthez legközelebbi város, amelyik elnyerte az UNESCO 'Music Cities' címét. Rainer Kern Mannheim képviseletében, Tamara Kamińska Katowicéből érkezik, hogy beszámoljanak a Music Cities pályázat tapasztalatairól, a megvalósult fejlesztésekről. Olyan jó példákat képzeljetek el, mint Európa egyetlen popzenével fogalakozó felsőoktatási intézménye, a mannheimi Popakademie, vagy a katowicei próbaterem, ami 0-24-ben a helyi zenészek rendelkezésére áll.

 Mit adott nekünk a Zenei Tanács?

Impozáns előadói névsorral és ígéretes lehetőségekkel folytatódik a konferencia: az EUs platformok a zenéért panel arról ad áttekintést, milyen intézményi hátteret biztosít az Európai Unió a zeneipar növekedéséhez. A szakma reményei szerint a zenei élet is kaphat hasonló mértékű támogatást a következő, 2021-ben induló költségvetési ciklusban, mint ami eddig a filmipart illette. Jelen lesz Navracsics Tibor, az Európai Unió kultúráért felelős biztosa, aki útjára indított és támogat több, a zeneipart ösztönző európai kezdeményezést. Az európai exportirodák szövetségét Virgo Sillamaa, az Európai Zenei Tanácsot Ruth Jacobi képviseli, a WOMEX szervezőitől Christine Semba, az egyik legrangosabb magyar zenei intézménytől Káel Csaba, a Müpa vezérigazgatója érkezik.

szamarkand.jpeg

Fotó: a kétévente rendezett szamarkandi Sharq Taronalari fesztivál

 

Előre a selyemúton

A kétirányú zenei cserekereskedelmet hivatott serkenteni  Európa és Belső-Ázsia között az utolsó pénteki panel, ahol a szamarkandi Sharq Taronalari fesztivál szervezője, Husniddin Ato és a Russian World Music Awards anyja, Daryana Antipova képviselik a régiót. Szilágyi Áron (Zoord, Airstist) dorombművész előadói oldalról osztja meg tapasztalatait, A BOZAR világzenei programigazgatója, Tony Van Der Eecken pedig vevői oldalról. Bastiaan Springer, mint a térség szakértője vesz részt, de a panelt mindenkinek ajánljuk, aki érdeklődik Belső-Ázsia iránt. 

Roma fókusz

A Ritmo hagyományai közé sorolható, hogy a konferenciaprogramban szerepel a közeljövő egy-egy Európai Kulturális Fővárosa, ezzel is erősítve a program világzenei profilját. Idén a 2021-ben a címet viselő Temesvár mutatkozik be, Chris Torch és Dr Simona Neumann beszélnek a város programjáról.

A Budapest Ritmo 2018-ban kiemelten foglalkozik a roma zenei kultúrával: a vasárnapi Roma Ritmo egy különleges gálakoncert keretében mutatja meg az oláh cigány hagyomány vokális kincseitA Ritmo fellépői közül a belga szintó Tcha Limberger, Barcelona-ból a Sabor De Grácia, és a hamisítatlan szerb rezesbanda, az Ekrem Mamutović Orkestar, képviselik ezt a sokszínű, országhatárokkal nem körülszabható tradíciót a fesztiválon. A konferencia zárópanelje azt a kérdést járja körül, ki és mit tehet a Roma kultúráért, hogyan örökíthetjük át ezt az értékes hagyományt.

wowakin2.jpg

A WoWaKin koncertje a katowicei WOMEX-en

 

A konferencia záróakkordjaként, stílusosan röviddel a Muzsikás és Muzykanci koncert előtt bemutatkozik a Wacław Felczak Alapítvány, a magyar-lengyel kulturális kötelékek erősítésére idén létrehozott alap. A Ritmo a neves Muzykanci mellett két showcase zenekart, a WoWaKin-t és a Dikanda-t hívta meg, és a pénteki Music Cities panelben bemutatott Katowice is képviseli Lengyelországot a fesztiválon.

 Az előadókról és delegáltakról a Budapest Ritmo honlapján olvashattok többet, ahol regisztrálni is tudtok a két napos konferenciára.

Várunk szeretettel!

 

 

 

 

Parasztok és Csibészek

A nagy nevek mellett a Budapest Ritmo-n olyan fellépők is szerepelnek, akik a műfaj perifériájáról érkeztek. A Várkonyi Csibészek egészen pontosan Ózd külvárosából, a Parasztok Atmoszférában pedig a képzőművészet és a zene határmezsgyéjéről. Két zenekar, a két bandát, akiket felfedezhetsz a Ritmo-n:

Ózd mellől jöttek, nem kukoricáznak

A Várkonyi Csibészek Ózd külvárosában élő tinik, akik már azelőtt is zenéltek, hogy a Common Vibe egyesület elkezdte volna egyengetni a pályájukat. Kukorica zenekar néven kezdték, de kellett a Common Vibe, hogy profi stúdióhoz, fellépésekhez, és egy közel 150 000-es megtekintést elérő YouTube videóhoz jussanak. A Bajdázó cover "Lekapcsolom a villanyt a fejemben" sokak szerint tökéletes feldolgozás, amihez csak hozzátesz a Csibészek története. Amint színpadra lépnek, egyértelművé válik, mit jelent nekik a zenélés - ezt az egyszerű csodát oszthatod meg te is a Ritmon.

parasztok_atmoszfe_ra_ban_foto_kollmann_andra_s_installa_cio_au_workshop.jpg

Technoparasztok vagyunk mind

Más tészta a Parasztok Atmoszférában, a táncház-színtérről és a kortárs képzőművészetből érkező fiatalok konceptzenekara. Bartók és Kassák nyomdokain haladva arra keresnek választ, hogy mi a táncházmozgalom relevanciája ma, egy teljesen más életvitelű városi környezetben - avagy technoparasztok-e vagyunk? A Trapp Dominika által megálmodott projektben olyan profi zenészeket találunk, akik más bandákból - Buda Folk Band, Erdőfű, Dorota, Camp Koala - már ismertek, a népzene mellett pedig feltűnik a jazz, punk és experimentális elektronika is. Hogy mi sülhet ki ebből? Egy őszinte és következetesen avantgárd kísérlet a hagyomány újrateremtésére. A többi kiderül a Ritmo-n.

 

Egy büszke menekült Magyarországon

Gili Yalo az emúlt évek egyik legizgalmasabb debütálója. Az etióp funkot afrofuturizmussal keverő művészt a Budapest Ritmo-n hallhatjátok.

bpritmo18_gili_yalo_c_michael_topyol.jpg

A 2017-ben kiadott album kiforrott hangot közvetít, annak ellenére, hogy első lemez, az amhara és angol nyelvű szövegek személyesek, a zene egyszerre idézi az etióp funk fénykorát, a kortárs nagyvárosi hangzást és az afrofuturizmust. Gili Yalo zenéjétől elválaszthatatlan személyes története. Első emléke az éneklésről, amikor négyévesen apja vállán énekelt, hogy könnyítsen családja és közvetlen környezete nehézségein. A Mózes hadművelet keretében több ezer etióp, zsidó – így Yalo családja is – az éhínség elől menekült Szudánon keresztül Izraelbe, gyalog, a sivatagon keresztül.  

Becslések szerint 4000 ember vesztette életét az út során. Yalo és családja megérkezett, új otthonuk pedig új lehetőségeket és hatásokat hozott. 9 évesen Gili Yalo egy kórussal eljutott Los Angeles-be, Párizsba, Németországba, ami már fiatalon ráébresztette a világ és a zenei kultúrák sokszínűségére. Mégis viszonylag későn, 25 évesen fedezte fel újra saját zenei gyökereit. "Nem volt menő etiópnak lenni. A tanárok rámszóltak, ha amharául beszéltem, az osztálytársaim olyanokat mondtak, hogy menj vissza a dzsungelbe, cikinek éreztem a hagyományos öltözeteket, ételeket, a zenénket."  Egy incidens hatására változott meg Yalo hozzáállása. Egy alkalommal Kiryat Malakhi-ban egy épületkomplexum tulajdonosai megtagadták, hogy etióp zsidóknak adjanak el vagy ki lakásokat. Yalo besokallt és úgy döntött, művészként is felvállalja etióp identitását. "Benne van a DNS-emben. Etiópiában a zene életmód."

A közönség azóta is imádja ezt a büszke, stílusos, gyökerekkel kevert kortárs mixet. Gili Yalo karizmája, James Brown-os mozgása és rekedtes, nagy terjedelmű hangja csak az egyik rétege ennek a szokatlan, de első hallásra is addiktív zenének. Minden számban jelen van a pentaton hangsorra épülő etióp zene lüktetése, amihez reggae, soul, funk, fúvósok és elektromos gitár csatlakozik, így minden szám hasonlít, ugyanakkor saját karakterrel bír. Élőben ráadásul a hatás még erősebb, Yalo tudatosan használja kisugárzását a színpadon. "A koncerteken van egy energia-gömb, ami egyre növekszik. Egy folyamatos adok-kapok köztem és a közönség között". Ezt élhetitek át ti is október 6-án, az Akvárium Klubban.

Nyisd ki a füled!

A Budapest Ritmo-n mindenképp meglepetések érnek, akár a nagy nevek, akár az eddig nem hallott előadók koncertjeire mész. Olyan sztárok mellett, mint a Muzsikás, vagy a Ladysmith Black Mambazo, a színtér legizgalmasabb új előadóit hallhatod, mint Gili Yalo vagy a Tuuletar, de a teljesen elszállt kisérletezésre is lesz példa. Csak a Ritmo-n hallható együttműködések, a hagyomány újraértelmezése, vagy pusztán a távoli kultúrák zenei kincseinek bemutatása teszik a fesztivált a régió legnagyobb világzenei eseményévé. Áttekintést adunk, ki lép fel idén, és miért érdemes meghallgatni.

A Ritmo nyitónapján a műfaj egyik vitathatatlan sztáregyüttese, a Ladysmith Black Mambazo lép fel, most először Budapesten. A koreográfiával kisért zulu isicamthiya nagymesterei, ami a szívderítő harmóniák és tánc párosával minden közönséget pillanatok alatt behúz, amellett, hogy egy kivételes presztízsű csapatról van szó: énekeltek a dél-afrikai focivébé nyitóünnepségén, II. Erzsébet születésnapján, Nelson Mandela Nobel-békedíj átadásán, és gyakorlatilag mindenhol, ahol a Dél-Afrikai kultúrát kell képviselni.

A Ritmo-s együttműködések jegyében pénteken Sena és a RedRed Wanlov the Kubolorral együtt tolják a hagyományos, elektronikus és hip-hop elemekből építkező Future Afrobeat Show-t, kicsit közelebb hozza a pozitív ghánai rezgést.

A finn folk-hop sztárjai, a Tuuletar visszatérő vendégek Budapesten - a Budapest A Cappella-n mutatták be első albumuk, azóta világszerte turnéznak, a Game of Thrones ajánlójába is bekereült 'Alku' című számuk, és ezúttal a virtuóz kantele-művész Maija Kauhanennel együtt lépnek színpadra.

Pénteken hallhatjátok még a belga szintó zenésztehetség Tcha Limberger Kalotaszeg Trióját, aki anyanyelvi szinten beszéli a magyart és játssza a magyar népzene talán legszebb dallamkincsét.

A Coladera egyszerre három zenei kultúra, a brazil, portugál és zöld-foki szigeteki dallamait ötvözi, a Barcelonából érkező Sabor De Gràcia azt az életvidám, kubai rumbából, flamencoból és kortárs hatásokból összeálló zenét hozza el, ami a katalán főváros sajátja.

Szombaton egy újabb különleges koprodukció keretében hallhatjátok a Muzsikást és a lengyel Muzykancit: a magyar táncház mozgalomból ihletet merítő lengyelek és a világszerte ismert magyar együttes közös játéka zenei párhuzamokon és személyes barátságon alapul. A két banda neve nem véletlenül cseng össze, a lengyelek a Muszikás tiszteletére választották a magukét. 

Az elmúlt évek egyik legizgalmasabb előadója, Gili Yalo is fellép, az etióp James Brown futurisztikus felhangokkal, karizmatikus előadásban éleszti újra az etióp funk aranykorát. A színpadon is érződik személyes története: gyerekkorában az etiópiai éhínség kényszerítette családját, hogy Szudánon keresztül Izraelbe vándoroljanak. Az új otthonában tapasztalt rasszizmus késztette Yalót, hogy visszatérjen zenei gyökereihez, bár már 4 éves korában is énekelt az apja vállán, a küzdelmes út során. A mindennel szembemenő életöröm, az egyértelmű etióp karakter párosítása blues, funk és reggae rétegekkel, Gili Yalo rekedtes hangja és karizmája teszi ezt a koncertet igazi zenei csemegévé.

A Trio Da Kali is az idei Ritmo gyöngyszemei közé sorolható: a Kronos Quartettel közösen felvett tavalyi albumuk a színtér szinte összes lehetséges díját bezsebelte. Három kivételes zenész tolmácsolja Mali több száz éves griot hagyományát: a ma ismert három legjelentősebb zenészdinasztiából kettőt is megtalálunk a tagok között. A mali Mahalia Jacksonnak titulált Hawa Diabaté a legendás Mady Diabaté lánya, a ma élő egyik legjobb balafon játékos Lassana Diabaté, és a ngonin játszó Mamadou Kouyaté mutatja meg a felbecsülhetetlen értékű tradíciót.

És még nincs vége: szombaton egy vérbeli szerb rezesbandára, az Ekrem Mamutović Orkestar-ra bulizhattok, a szlovén Širom a folk alapú meditatív tudattágitásra tesz kisérletet, Maija Kauhanen ezúttal egyedül, lép fel, de a kantele művész hangja, virtuóz játéka és a kantelét körülvevő ütős szett felér egy zenekarral. Az experimentális vonalat erősíti a Parasztok Atmoszférában is: inkább performance, mint koncert a Bartók és Kassák által ihletett zenéjük. Az estét DJ Ipek, a berlini klub-szintérről érkező művész bulija zárja, aki kettős hatásra törekszik: kultúrák közötti megértés, és táncoló tömeg. 

A Ritmo egyik büszkeségével, az idei év Roma fókuszával összhangban született gálakoncerttel zárul a fesztivál. Mitsoura Mónika, Lakatos Mónika, a Ternipe, Kanizsa Csillagai és régi Ando Drom kivételes hangú énekesei lépnek együtt színpadra, hogy megmutassák az oláh cigány vokális hagyomány kincseit. Vasárnap este pergetőtől hallgatóig megjelenítik azt az érzelemgazdag világot, ami az oláh cigányság lételeme. A Rostás M. Mazsi vezetésével összeállt Roma Ritmo-ról korábbi bejegyzésünkben olvashattok többet. A fiatal generációt a Várkonyi Csibészek képviselik: az Ózd külvárosából érkező tinik várhatóan vasárnap is rabul ejtik a közönséget a Common Vibe segédletével.

A fesztivál fellépőiről, a koncertek időpontjáról, a showcase napról és a szakmai programról minden információt megtaláltok a fesztivál honlapján.

Roma hangok - ahogy még nem hallottad

Úgy hallhatjátok az oláh cigány vokális hagyományt a Budapest Ritmo-ra összeállt egyedi gálakoncerten, mint eddig soha. Pergetőtől hallgatóig megszólal a közösség dallamkincse, kivételes énekesek hangja tolmácsolja az oláh cigányság mély és magas pillanatait.

bpritmo18_event_romaritmo_v02_1.png

Jókor érkeztünk a Roma Ritmo próbájára: a fellépők éppen rántott hússal, sült szalonnával , és cigánypecsenyével rakott asztaloknál ültek: nők és férfiak külön, de ugyanolyan jóízűen beszélgetve, falatozva. Rostás M. Mazsi hívta meg az énekeseket, akik az ország különböző pontjairól érkeztek, fiatalok és idősek, tapasztalt előadók és a közösségen belül tisztelt énekesek, hogy a Ritmo-ra összeállt produkcióban megmutassák a máig élő vokális hagyományt. A szünet után olyan természetességgel kezdtek neki a zenélésnek, ahogy a rántott húst ették: egyértelmű volt, hogy ez annyira a közösségi élet része, mint máshol a TV nézés. Ebből a felszabadult, érzelemgazdag zenei kulturából kaphat egy szeletet a Budapest Ritmo közönsége október 7-én.

A Rostás M. Mazsi által összeállított program „belülről” mutatja meg az oláh cigány hagyományt, az énekre és a ritmushangszerekre építve. A koncert egyszerre szól a közösséghez, és a tágabb közönséghez - olyan hangokat felvonultatva, amelyeket még sosem hallottatok így. Rostás M. Mazsit és Lakatos Mónikát kérdeztük a Roma Ritmo-ról.

Ambíciózus a koncert célja, leírásod szerint átfogó képet ad az oláh vokális hagyományról, összefogva a közösség múltját, jelenét s jövőjét. Nehéz egy ilyen produkciót összerakni?

Mazsi: Igen. Ez nekem szokatlan szerep. Ha a Romengo zenéjéről lenne szó, az sokkal egyszerűbb lenne. Amire most kísérletet teszünk, az nem csak a közönség számára lesz új, hanem a fellépők számára, számunkra is. Ismerjük, szeretjük és tiszteljük egymást, de ezek a fellépők zöme még nem találkozott zeneileg. Most a Ritmo-n kaptunk erre lehetőséget, aminek nagyon örülünk.

Nehéz dolgunk volt, hiszen rengeteg kiváló énekes, zenész közül kellett eldönteni, hogy kik szerepeljenek a műsorban. Bevallom, elfogult is voltam, a saját érzéseimre hagyatkoztam, azokat a zenészeket kerestem meg először, akiknek a zenéin mi felnőttünk, és akiket nagyra tartunk! A Romengo lesz az alap-zenekar, akik a kíséretet biztosítják az ének mellé, ehhez az énekesek közül is páran beszállnak hangszerekkel. Hallhatjátok Mitsoura Mónikát, és sok más kivételes hangot: Frigur Róbert Boborján a  Khamoro együttesből, Horváth Zoltán és Horváth Zoltánné Ibolya a Kanizsa Csillagaiból, Balogh József Anirosz a Romano Dromból, Rostás Csaba és Rostás (Horváth) Mónika a régi Ando Dromból, Horváth Mária és Balogh Dániel a Lindri együttesből, Farkas István a Ternipéből lehet ismerős; Rostás Tünde, Balogh Krisztina és Balogh Andrea a fiatalabb generációt képviseli, Mari néni a Kék Láng zenekarból az idősebbet. Stefánó és Király Pál a mulatós vonalról csatlakozott a produkcióhoz, és természetesen feleségem, Lakatos Mónika is fontos szerepet kap.

A cigányzenéről a legtöbb embernek az éttermi vagy kávéházi műfaj, vagy a flamenco-s vonal jut az eszébe. Ehhez képest ti egy letisztultabb, vokális hangzást mutattok meg.

MazsiÚgy hatvan éve még nem voltak húros hangszerek az oláh cigány zenében. Kanna, teknő, kanál, az ágy széle, asztal teteje, ajtófélfa - ezek szolgáltatták a ritmusszekciót, úgy, hogy az akár egy afrikai bandát is megszégyenített volna. Aztán megjelent a gitár, a tambura, vagy a hegedű, de az oláh cigány zene gyökerei vokálisak, nekünk oláh cigányoknak az ének adatott, a szájbőgő, a tánc, a ritmus. A hangszerek inkább kiegészítő elemek, amelyeket a magunk módján használunk, de például nem jellemző, hogy a zenészeink tudnának kottát írni és olvasni.

Lakatos Mónika: Ez fontos, hogy aki a műsorban fellép, mindenki autodidakta módon tanult meg zenélni.

Mazsi: Az énekben vagyunk erősek, az érzelmek közvetítésében a zenén keresztül. Nekünk ezt kell megmutatni, nem azt, hogy hány akkordot tudok lefogni a hangszeren.

A koncerten fontos szerepet kapnak a ritkán hallott hallgatók, amelyekkel vegytiszta formában Lakatos Mónika tavaly megjelent szólóalbumán, a Romanimo-n találkozhatott a közönség. Hogy lehet színpadra vinni egy ilyen érzékeny, bensőséges anyagot?

Móni: Minden énekes beleteszi a lelkét az adott dalba. A hallgatók éneklése nagyon személyes, és ha ez összeadódik, attól egészen különleges lesz ez a koncert. Lesznek meglepetések is, olyan emberek, akiket nem lehet színpadon látni, de mi tudjuk, hogy nagyon szépen énekelnek. Szerettük volna ezt is megmutatni: nekik nincs lehetőségük, vagy színpadi tapasztalatuk, mégis nagyon mélyen meg tudja érinteni az embert, ahogy ők énekelnek, nagyon őszintén és egyedien. Én nagyon várom.

Mazsi: A műsor érzelmi csúcspontját a hallgatók adják majd, itt mindenki a saját érzelmi világához illő hallgatót énekel majd. Tudni kell, hogy a hallgatók nem csak szomorú énekek, mulatásra, üzenésre, teljesen más érzelmek közvetítésére használjuk őket. A tercek improvizatívak ettől még izgalmasabbak ezek a dalok. Elhangzanak majd olyan énekek is, amik a közösségnek fontosak, és a mai napig úgy tudnak a legerősebben megszólalni, ha csak ritmushangszerek támasztják meg őket, minden más hangszert kivettünk. Fiatal táncosok is színpadra lépnek, ez is mozgalmassá teszi a műsort.

Nem csak a tágabb közönségnek ad új élményt a műsor, a romáknak is szól. Amellett, hogy szemmel láthatóan jól érzitek magatokat együtt, mi az üzenet?

Móni: Azt a világot, azt a hangulatot, akarjuk megmutatni, amit mi még megtapasztalhattunk gyerekként: otthon, vagy amikor az én Apám és a Mazsi Nagyapja is jártak lóvásárokra, ott spontán, vásár közepén, mindegy hogy cigánnyal vagy nem cigánnyal, egyszerűen csak kötöttek egy üzletet, jól érezték magukat egymással.  Egyszer csak elkezdtek mulatozni, mindegy, hogy ki szegény, ki gazdag, azt a pillanatot megélték, és kész. Meg kell élni azt a pillanatot. Ez felvételről nem lehetséges, élőben kell hallani.

A Roma Ritmo október 7-én, vasárnap hallható az Akvárium Klubban. A koncertet a Várkonyi Csibészek fellépése előzi meg.

További információk a Budapest Ritmo honlapján: www.budapestritmo.hu

Jegyek: www.budapestritmo.hu/#jegyek

Keletről Édenre

Nyisd ki a füled! A Budapest Ritmo-t hagyományosan egy showcase nap nyitja meg, amelynek célja az új élmények és szakmai kapcsolatok megteremtése. Olyan együtteseket hívunk meg a hazai és régiós színtérről, akik készen állnak a nemzetközi szereplésre és arra, hogy egy nemzetközi szakemberekből álló zsűri, és természetesen a közönség előtt megmutassák magukat. Velük találkozhattok október 4-én a Szimplában:

Idén hét zenekart választott ki a Hangvető csapata és a felkért nemzetközi zsűri: négyen hazánk térségéből, három banda Magyarországról került a showcase nap fellépői közé. Szempont volt a zenei hagyományok új értelmezése és egy bizonyos szakmai érettség, hiszen a Ritmo-ra érkező szakemberek nagy része külföldi meghívásokat adhat. Október 4-én hallhatjátok a lengyel WoWaKin-t, akik a tavalyi WOMEX-en már bizonyítottak, a szerb és magyar népzenét egybegyúró Branka Triót, a középkori mulatságok hangulatát idéző cseh BraAgas-t, a Dalinda indázó énekét, érkezik a szlovák Balkansambel, akik egy big band, csak másképp, a magyar-görög Meybahar, aki az Égei tenger partjaira repít, a bulit pedig a karizmatikus Dikanda zárja.

Már ebből a felsorolásból is látszik, hogy a program színes és erős a régiós jellege: a showcase koncerteken kárpát-medencei, balkáni és mediterrán dallamok keverednek új tálalásban. És kik azok, akik ezeket az együtteseket kiválogatták? Simon Broughton, a Songlines magazin főszerkesztője visszatérő vendég, nem csak a Ritmo-n, de Magyarországon is. Egyike azon keveseknek, akik külföldiként is az elejétől követték a Táncház mozgalmat, Simon bele is szeretett a magyar népzenébe, és nem utolsósorban sokat tett ennek a kultúrának a megőrzéséért, külföldi képviseletéért. Itt épp a TEDx-en beszél a zene erejéről:

Hilde Bjørkum a skandináv térségben legfontosabb nép- és világzenei Førde fesztivál képviseletében érkezik, neki több magyar együttes köszönhet fellépést a norvégiai fesztivál festői helyszínein. Dejan Vujinović nevéhez a szabadkai Etnofest fűződik, illetve a Magyarkanizsán tartott Kanjiža Jazz fesztivál, vele angoltudás nélkül is lehet kapcsolatot építeni, hiszen folyékonyan beszél magyarul. Tony Van der Eecken Európa egyik legfontosabb kulturális helyszínének, a brüsszeli Bozar világzenei programigazgatója, Barak Weiss pedig szinte egyedül helyezte Izraelt a nép-és világzene nemzetközi fesztiváltérképére, gyökerei pedig Magyarországra, Debrecenbe vezethetők vissza. A showcase nap és a Budapest Ritmo szakmai eseményein tőlük kaphatnak a zenekarok profi visszajelzést, jó esetben meghívásokat, együttműködést. 

A Szimplában tartott ingyenes showcase nap a szakmai találkozásokon kívül persze elsősorban a zenéről és a közönségről szól, ahol új előadókat és dallamokat ismerhettek meg. Szeretettel várunk október 4-én a showcase-en és a Budapest Ritmo három fesztiválnapján október 5. és 7. között, az Akvárium Klubban.

 

Dél-afrikai bányából a királynő partijáig

A tánccal kísért zulu énekstílus első hallásra szerethető, és olyan, mindenki által ismert slágerekhez köthető, mint a Lion Sleeps Tonight. De hogyan ismerte meg a világ a dél-afrikai bányászok énekét, és hogyan szólt közbe a politika? Nem utolsó sorban: miért lenne vétek kihagyni a Ladysmith Black Mambazo koncertjét a Budapest Ritmon?

Leghíresebb rajongójuk, Nelson Mandela nevezte először Dél Afrika kulturális nagyköveteinek a Ladysmith Black Mambazo-t. Ő kérte fel az együttest, hogy kísérjék el 1993-ban a Nobel-békedíj átadására, de énekeltek Mandela elnöki beiktatásán és 2003-ban a politikus AIDS ellenes kampányában is részt vettek.  Az 5 Grammy díjat nyert együttes lassan hat évtizede terjeszti a zulu mbube vagy isicamahtiya stílson keresztül a béke és szeretet üzenetét, de nem veszítettek lendületükből: idén II. Erzsébet születésnapi koncertjén léptek fel, a Shaka Zulu Revisited albummal bezsebelték az ötödik Grammy-t és rendületlenül turnéznak.

Fekete fejsze

Hosszú út vezetett ahhoz a nemzetközi népszerűséghez és tisztelethez, ami ma a Ladysmith Black Mambazo-t övezi. Kellett hozzá az együttest alapító Joseph Shabalala víziója és kitartása, aki szó szerint álmot látott a kórus útjáról, ekkor adta neki ma is ismert nevét. Ladysmith a Shabalala család szülővárosa, a mambazo zulu szó pedig fejszét jelent, és arra utal, hogy az akkoriban rendszeres kórusversenyeken Shabalala csapata hogyan aprította miszlikbe ellenfeleit - már amennyire ez énekléssel és tánccal lehetséges. Egy ponton el is zárták őket a versenyzéstől, bár versenyen kívül továbbra is szívesen látott vendégek voltak. Hazájukban már túl voltak több milliós lemezeladáson, amikor Paul Simon-nal közös együttműködésük révén az egész világ megismerte őket.

Jött egy fehér

Az 1986-ban megjelent Graceland, Paul Simon zseniális de sok politikai tiltakozást kiváltó albuma ismertette meg a nagyvilággal a Ladysmith Black Mambazo-t, több jelentős dél-afrikai művésszel együtt. Vitathatatlanul hatalmas lökést adott a zenészek nemzetközi karrierjének, úttörője volt a műfajnak, amit azóta világzeneként ismerünk, de a Graceland sokak szemében szabotálta az Apartheid elleni harcot, illetve legitimálta az ENSZ bojkott alá helyezett elnyomó dél-afrikai rendszert. Paul Simon a mai napig nem bánta meg akkori lépéseit, Joseph Shabalala pedig így nyilatkozott a pillanatról, amikor Simon először szállt be énekelni a közösen alkotott Diamond on the Soles of Her Shoes számot: “Majdnem elájultam. Arra gondoltam: Ki ez? Ez az ember a testvérem. Miért bújkált eddig Amerikában?”  

Megváltó ének

Az isicamathiya stílus kezdetei, ahogy a kórus és Dél-Afrika történelme is, hordozza az elnyomás és az ebből fakadó szenvedés súlyát. Ami hihetetlen, amikor a gyönyörű harmoniákat halljuk, amit a kórus öszehangolt koreográfiája kísér. A mbube vagy később isicamathiya azonban az otthonukat elhagyó fekete bányászok zenéjeként indult, akik a kőkemény munkahét után közös énekléssel enyhítettek sorsukon. Talán ebből fakad a Ladysmith Black Mambazo ereje, amire minden közönség a világ bármely pontján reagál, és azonnal megérti az univerzális üzenetet. Joseph Shabalala élete sem volt mentes a nehézségektől: testvére Headman és felesége Nellie is gyilkosság áldozata lett, de a zenekarvezető töretlenül folytatta a zenében megtalált küldetését. A hetvenhét éves Shabalala átadta a stafétabotot legfiatalabb fiának, de nem vonult vissza: otthon még mindig ő felel a Ladysmith pályájának egyengetéséért. A Budapest Ritmo-n találkozhattok az élő legendákkal és kaphattok egy adagot a dél-afrikai együttes énekéből áradó pozitivitásból.

Olvassatok a Budapest Ritmo fellépőiről a fesztivál honlapján.

A Budapest Ritmo a CAFe Budapest és a Hangvető szervezésében, október 5 és 7 között kerül megrendezésre az Akvárium Klubban.

Most mutasd meg!

Ha szeretnéd megmutatni magad és zenekarod egy nemzetközi zsűri előtt, érdekel, mi kell az áttöréshez, indulnál külföldre koncertezni, vagy csak egyszerűen szintet akarsz lépni, jelentkezz a Budapest Ritmo Showcase napjára!

Miért jó neked?

A pályázó zenekarok közül egy rangos nemzetközi zsűri választja ki a Showcase esemény fellépőit. Ha rátok esik a választás, alkalmatok lesz személyesen találkozni a zsűritagokkal, akik elmondják, mit gondolnak az előadásotokról, ezzel is segítve a szakmai továbblépést. Ráadásul a Budapest Ritmo kommunikációs kampányában és weboldalán is megjelenhetsz így. 

Mi kell, hogy pályázz?

Elég zene ahhoz, hogy egy nagyjából 45 perces koncerten lenyűgözzétek a nemzetközi zsűrit, és persze a közönséget a Szimplában, október 4-én. A jelentkezők közül 3 magyar és 3 külföldi zenekart választ ki a zsűri, a nyerteseket augusztusban hirdetjük ki. Tavaly ők döntöttek.

Ahhoz, hogy a pályázatod elbírálják, töltsétek ki ezt a kérdőívet, és küldjétek el anyagaitokat a registration@hangveto.hu email címre. Minden részletes információt megtaláltok a pályázati kiírásban, a fesztivál honlapján! Jelentkezési határidő: 2018. július 31.

Sok sikert, találkozunk a Ritmo-n!