Nyugat-Szaharában születni annyi, mint menekültnek születni. A kissé bizonytalan státuszú ország lakosságának nagy része menekülttáborokban él - már aki nem menekült el onnan. Aziza Brahim elmenekült, ő Barcelonában él. Tavaly övé lett az év lemeze a World Music Charts Europe-on, decemberben fellépett Müpában, októberben pedig visszatér oda, ezúttal mint WOMEX-fellépő.
(Fotó: Samir Cerić Kovačević)
Nyugat-Szahara csak félig meddig ország, mert harcok ugyan már húsz éve nincsenek, de 1979 óta félhivatalos marokkói megszállás alatt van a félmillió lakosságú terület, a lakosság nagy része pedig algériai menekülttáborokban él. Aziza Brahim viszont Barcelonába menekült, és katalán zenészekkel játszik ott együtt.
Aziza Brahim lemeze, a Soutak, tavaly az év legjobbja lett a World Music Charts Europe-on, a legrangosabb ilyen listán. A Soutak azt jelenti, hogy "a te hangod", a zene pedig egy kicsit ibériai-mór beütésű sivatagi tuareg, puhább, lágyabb, mint a Tamikrest vagy a Tinariwen, de ott van benne ugyanaz az erő. A párhuzam nem csak kulturálisan adja magát, hanem azért is, mert Aziza producere és kiadója ugyanaz a Chric Eckman, aki a Tamikrestet is viszi. Ez a viszonylag új kiadó a Glitterbeat, amely tavaly letarolta a piacot színtiszta afrikai portfóliójával (és egyébként a nagyon exotikus Ljubljanában van a cég, Eckman ugyanis szlovén felesége miatt ott él).
A zene tehát egyszerre karcos-harcos és harmonikus, lágy, tiszta. Az elmúlt egy évben háromszor is láttam őt fellépni - ezek közül egyik volt a decemberi Müpa-beli koncert, amely a legjobb volt a három közül. Aziza gátlásos és fiatal énekesnő, aki most tanul meg bánni a nagy közönség előtti szerepléssel és egyben a rá nehezedő felelősséggel, hogy egész Nyugat-Szahara nemzetközi képviseletét látják benne a zeneiparban. Az biztos, hogy az idei WOMEX egyik legnagyobb neve lesz.
Hallgasd meg Aziza Brahim Soutak című lemezét a Spotify-on itt: