Az októberi WOMEX egyik legzúzósabb fellépője a Nine Treasures, akik már megjárták a világ legnagyobb heavy metal fesztiválját, a Wacken Open Air-t is. És hogy mit keres egy metál csapat a legnagyobb világzenei eseményen? A kulcs a mongol népzenében és egy lófejjel díszített hangszerben, a matouqinben rejlik.
Fotó: Johann Jouin
A sztyeppén bárányt ölelő, népviseletbe öltözött mongol fiatalok fényképét látván kevesen gondolhatják, hogy ők bizony Kína egyik legmenőbb metál együttese, a Nine Treasures, akik már megnyerték az ország legnagyobb nemzetközi metálversenyét is. Persze akkor lesz teljes a kép, ha a metál mellé odatesszük a folk és a mongol jelzőt is. Az együttes tagjai Belső-Mongóliából származnak, és amellett, hogy anyanyelvükön énekelnek, hangzásviláguk egyik meghatározó eleme a mongol nemzetiségi hangszer, a matouqin.
Egy legenda szerint az első matouqint egy Su Henek nevezetű pásztorfiú készítette kedvenc lovának inaiból, s nyakába - a paripa örök emlékére - egy lófejet faragott, ami a mai napig is a fő dísze a hangszernek. És bár csak két húrja van, a matouqin erőteljes hangzású és jó kifejezőerővel rendelkezik. Ha megfelelően pengetik, elektromos gitárt idéző futamok is előhívhatók belőle. Ezt fedezték fel a Nine Trasures tagjai is, akik ezzel megteremtettek egy új irányzatot, a mongol folkmetált. Az öt éve működő csapat nemcsak Kínában, hanem Európában is egyre népszerűbb. Történetük a Wacken 3D című német dokumentumfilmbe is bekerült. Legújabb EP-jük a beszédes "Galopping White Horse", azaz vágtázó fehér ló címet kapta, ezzel is bizonyítva, hogy továbbra is a mongol folklór, és a sztyeppe világa az egyik legfontosabb ihletforrásuk. Kíváncsi vagyok, hogy októberi WOMEX-es koncertjükön mekkora headbangelés lesz a Müpában.