Énekmondó dinasztiák, női sivatagi blues és vudu funk - áttekintjük a budapesti WOMEX nyugat-afrikai fellépőit. A világzene kincsesbányájaként is ismert régió zenéje gazdag és termékeny, amiről a budapesti WOMEX közönsége is meggyőződhet jövő héten. MAMAR KASSEY, Fotó: JY Lafontaine
Aziza Brahim az iszlám Sahrawi törzshöz tartozik, amely a berber-tuareg népcsoporthoz tartozik és egyik jellemzője a nők privilegizált helyzete. Aziza Brahim dalai részben az ország, a nép sehova nem tartozásáról szólnak, másrészt magáról a törzsről és a törzs nőiről. Más dalai pedig az emigrációról, hiszen ő maga is Barcelonában él, korábban pedig Kubában is éveket töltött. Aziza Brahim az idei budapesti WOMEX fellépői között az egyik legnagyobb név: Tavaly az ő lemezét választotta a szakma az év albumának, év végén pedig emlékezetes koncertet is adott a Müpá-ban, ahová most a WOMEX keretében tér vissza. Aziza Brahim tavalyi díjnyertes lemezéről hallgassátok az Édesanyjának dedikált 'Julud' című számot:
Nyugat-Afrika a zenei hagyományt tekintve egységes terület, a gyarmatosítás következményeként megállapított államhatárok nem kulturális határok,nem is nyelviek vagy etnikaiak. Zeneileg az egykori nagy Mande Birodalom területét tekintjük egy régiónak, amely ma legalább nyolc országot jelent: Malit, Szenegált, Burkina Faso-t, Elefántcsontpartot, Guineát, Mauritánia déli részét, Niger egy részét, Kongó egy részét, Gambiát. Ezt a hagyományt összekötik a jellegzetes hangszerek, a kora, a balafon, a ngoni, a djembe és az énekmondó dinasztiák hagyománya, az úgynevezett jeli-k.
A Mamar Kassey zenekar Nigerből érkezik majd Budapestre. Ők a nyugat-afrikai kultúrák közül többnek a zenéjét is feldolgozzák, így a hauszákét, akik közel 60 millióan élnek legnagyobb részben Nigéria északi részén, mintegy 40 millióan és Nigerben, itt 10 millióan. De játsszák a sokkal kisebb, néhány milliós djerma közösség zenéjét is – ők túlnyomórészt Nigerben élnek. A fula törzs szintén Nigéria és Niger mellett; Guineában és Maliban él a legnagyobb számban, a songhay-ok pedig, mintegy 20 millióan, Maliban és Szudánban. A Mamar Kassey a nevét egy középkori songhay hadvezérről kapta. A legendás zenekarvezető, Yacuba Moumouni énekel:
A Nyugat-Afrika egyik jellegadó hagyománya a jelik (avagy griot-k), az énekmondó zenészdinasztiák léte. Szinte egyfajta szakmai kasztrendszerről beszélünk, amelyben zenésszé válni sokáig csak zenészcsaládba születve lehetett és oda születni egyben kötelességet is jelentett zenésszé válni. Mára ez a tradíció oldódik, de még mindig erős hatása van. Az egyik nagy zenészdinasztia például a Kouyate-k, ezeknek egy távoli guineai ágából származik Moh! Kouyate énekes gitáros, aki szintén itt lesz a WOMEX-en. Az ő pályája éppen most kezd felfelé ívelni, most lépett ki a nemzetközi porondra – ennek egyik jele, hogy új lemeze 11. helyen áll a világzenei ranglistán.
Még ennél is jobb helyen, második helyen is állt a kameruni Blick Bassy új lemeze, akiről bővebben már írtunk a Hangvető blogján. A jeli, avagy griot hagyománnyal azonosulva Bassy bassául énekel, mert számára a nyelv és a zene az eszköze a kultúra generációk közötti átadásának. Az idei év igazi áttörés a Bassy-nek, hallgassátok egyik kedvencünket az Akö-lemezről:
A két fiatal énekes után most jöjjön egy, már a hetvenes évek óta jól ismert előadó, Pat Thomas, aki Ghánából érkezik majd Budapestre. Pat Thomas is zenészcsaládból származik, szülei mindketten hivatásos zenészek voltak és ő maga már fiatalon a ghánai zenei legendáival, így Ebo Taylor-ral vagy King Onyina-val játszott. Mint a WOMEX legtöbb fellépője, ő is az esemény elé időzítette új lemeze megjelenését, amely jelenleg 13. a világzenei ranglistán. Pat Thomas és zenekara, a Kwashibu Area Orchestra játszik.
A WOMEX Nyugat-afrikai fellépői közül utolsóként a togói Vaudou Game zenéjét mutatjuk be. Nyugat-Afrikából annál is többen érkeznek majd a WOMEX-re, mint ahány művészt egy műsorban be tudunk mutatni, hiszen ez a régió a világzene egyik aranybányája az utóbbi években. Fellép még kongói-kanadai Pierre Kwenders vagy a már nem Nyugat-Afrikához tartozó, de stílusában rokon kenyai Sarabi. A togói Vaudou Game nevében a vaoudou a haiti voodoo vallásra utal és zenéjükben is van egyfajta vad szakrális jelleg. Ennek az oka, hogy Haitire elsősorban Togóból kerültek annak idején rabszolgának feketék és a togói törzsi vallások lettek a voodoo vallás alapjai. A Vaodou Game nyers funkjával zárjuk az ajánlót, ők csütörtök este lépnek fel a "B" Sátor színpadán, a Müpánál.
A togói Vaodou Game játszott. Mai műsorunkban az októberben Budapasten megrendezett WOMEX, a világzene legjelentősebb szakmai eseményének Nygat-Afrikai fellépőit mutattuk be. A Népzene távolról műsorát a Duna Médiaszolgáltató Nonprofit zrt. megrendelésére az MTVA megbízásából a Hangvető Zenei Terjesztő Társulás készítette 2015-ben. Népzenével és világzenével minden nap fél háromkor találkozhatnak itt, a Bartók Rádióban. Műsorainkról részletes információkat a médiaklikk.hu és a Facebook.com/mr_népzene oldalon találhatnak.