A tánccal kísért zulu énekstílus első hallásra szerethető, és olyan, mindenki által ismert slágerekhez köthető, mint a Lion Sleeps Tonight. De hogyan ismerte meg a világ a dél-afrikai bányászok énekét, és hogyan szólt közbe a politika? Nem utolsó sorban: miért lenne vétek kihagyni a Ladysmith Black Mambazo koncertjét a Budapest Ritmon?
Leghíresebb rajongójuk, Nelson Mandela nevezte először Dél Afrika kulturális nagyköveteinek a Ladysmith Black Mambazo-t. Ő kérte fel az együttest, hogy kísérjék el 1993-ban a Nobel-békedíj átadására, de énekeltek Mandela elnöki beiktatásán és 2003-ban a politikus AIDS ellenes kampányában is részt vettek. Az 5 Grammy díjat nyert együttes lassan hat évtizede terjeszti a zulu mbube vagy isicamahtiya stílson keresztül a béke és szeretet üzenetét, de nem veszítettek lendületükből: idén II. Erzsébet születésnapi koncertjén léptek fel, a Shaka Zulu Revisited albummal bezsebelték az ötödik Grammy-t és rendületlenül turnéznak.
Fekete fejsze
Hosszú út vezetett ahhoz a nemzetközi népszerűséghez és tisztelethez, ami ma a Ladysmith Black Mambazo-t övezi. Kellett hozzá az együttest alapító Joseph Shabalala víziója és kitartása, aki szó szerint álmot látott a kórus útjáról, ekkor adta neki ma is ismert nevét. Ladysmith a Shabalala család szülővárosa, a mambazo zulu szó pedig fejszét jelent, és arra utal, hogy az akkoriban rendszeres kórusversenyeken Shabalala csapata hogyan aprította miszlikbe ellenfeleit - már amennyire ez énekléssel és tánccal lehetséges. Egy ponton el is zárták őket a versenyzéstől, bár versenyen kívül továbbra is szívesen látott vendégek voltak. Hazájukban már túl voltak több milliós lemezeladáson, amikor Paul Simon-nal közös együttműködésük révén az egész világ megismerte őket.
Jött egy fehér
Az 1986-ban megjelent Graceland, Paul Simon zseniális de sok politikai tiltakozást kiváltó albuma ismertette meg a nagyvilággal a Ladysmith Black Mambazo-t, több jelentős dél-afrikai művésszel együtt. Vitathatatlanul hatalmas lökést adott a zenészek nemzetközi karrierjének, úttörője volt a műfajnak, amit azóta világzeneként ismerünk, de a Graceland sokak szemében szabotálta az Apartheid elleni harcot, illetve legitimálta az ENSZ bojkott alá helyezett elnyomó dél-afrikai rendszert. Paul Simon a mai napig nem bánta meg akkori lépéseit, Joseph Shabalala pedig így nyilatkozott a pillanatról, amikor Simon először szállt be énekelni a közösen alkotott Diamond on the Soles of Her Shoes számot: “Majdnem elájultam. Arra gondoltam: Ki ez? Ez az ember a testvérem. Miért bújkált eddig Amerikában?”
Megváltó ének
Az isicamathiya stílus kezdetei, ahogy a kórus és Dél-Afrika történelme is, hordozza az elnyomás és az ebből fakadó szenvedés súlyát. Ami hihetetlen, amikor a gyönyörű harmoniákat halljuk, amit a kórus öszehangolt koreográfiája kísér. A mbube vagy később isicamathiya azonban az otthonukat elhagyó fekete bányászok zenéjeként indult, akik a kőkemény munkahét után közös énekléssel enyhítettek sorsukon. Talán ebből fakad a Ladysmith Black Mambazo ereje, amire minden közönség a világ bármely pontján reagál, és azonnal megérti az univerzális üzenetet. Joseph Shabalala élete sem volt mentes a nehézségektől: testvére Headman és felesége Nellie is gyilkosság áldozata lett, de a zenekarvezető töretlenül folytatta a zenében megtalált küldetését. A hetvenhét éves Shabalala átadta a stafétabotot legfiatalabb fiának, de nem vonult vissza: otthon még mindig ő felel a Ladysmith pályájának egyengetéséért. A Budapest Ritmo-n találkozhattok az élő legendákkal és kaphattok egy adagot a dél-afrikai együttes énekéből áradó pozitivitásból.
Olvassatok a Budapest Ritmo fellépőiről a fesztivál honlapján.
A Budapest Ritmo a CAFe Budapest és a Hangvető szervezésében, október 5 és 7 között kerül megrendezésre az Akvárium Klubban.