32 érv Beethoven mellett – Karácsonyra és minden napra

2019. december 12. - Hangvető

Tegyük a szívünkre a kezünket: mindenki hallgat zenét karácsonyfa-díszítés, mézeskalácssütés, halászléfőzés vagy ajándék-csomagolás közben. Van, aki mindig ugyanazt, mások évről évre mást és mást. De mit hallgassunk, ha kinőttünk Gryllus Vilmos dalaiból (mondjuk abból pont nem lehet), ha elcsépeltnek érezzük az All I Want for Christmas Is You című számot, de nincs épp hangulatunk a passiótörténetet feldolgozó zenékhez sem? Ott van Beethoven 32 zongoraszonátája – karácsonyra és az év többi részére. Nem hiszik? 32 érvem van rá…

1. Először is ott a számmisztika. A 32 boldog szám. Kódolva van tehát, hogy mi is boldogok leszünk, ha meghallgatjuk valamennyi szonátát.

2. Ráadásul 32 maradó fogunk van. Véletlen lenne, hogy minden fogunkra jut egy Beethoven-szonáta? Aligha.

3. 32 db figura van a sakktáblán, így mindegyik szonátát elnevezhetjük egy-egy figuráról, és zenei részletek lejátszásával képzeletben is tudunk sakkozni. Melyik másik műcsoportról mondható még ez el? Na ugye.

4. A magyar kártya is 32 lapot tartalmaz, így ha a véletlenre akarjuk bízni, hogy épp melyik Beethoven-szonátát hallgassuk, elég húznunk egyet a pakliból.

fassbender_beethoven_wikimedia.jpg

5. Beethovennek annyira bejött a 32-es szám, hogy Diabelli témájára is ennyi variációt írt. Nagyon jólsikerült darabról beszélünk, így nem nehéz belátni: Beethoven nemigen tudott hibázni, ha a 32-ről volt szó.

6. A buddhizmus szerint a nagyszerű embernek épp 32 jellemzője (ún. lakshana) van. Beethovennek vajon ez volna az a 32 jellemző? Mert hogy nagyszerű szerző volt, annyi fix.

7. A 32 szonáta összesen 103 tételt tartalmaz, tehát ha hetente két tételt hallgatunk meg, kitart egész évben anélkül, hogy bármit is kétszer hallanánk.

8. Schiff András előadásában kerek 11 órát vesz igénybe az összes Beethoven-szonáta lejátszása (és meghallgatása). Mit mondjak: a karácsonyi slágerek egy kicsit előbb kimerülnek és az agyunkra mennek. 11 óra intenzív és izgalmas zene egyetlen csomagban? Szinte már túl szép, hogy igaz legyen.

1944_schiff_georg_anderhub_cropped.jpg

9. A 32 szonátából 13 kapott ragadványnevet, így még egyszerűbb az adott hangulatunkhoz legmegfelelőbb szonátát választani. A „Grand Sonata” például nagyszabású tervek előestéjén jöhet jól.

10. A „Pathétique” a tragikusabb, szenvedélyesebb napok zenéje.

11. A „Gyászinduló” magáért beszél: elmélyült esték, keserédes visszaemlékezések kísérőzenéje lehet.

12. A „Holdfény” kiváló választás, ha slágereket támad kedvünk hallgatni, mégsem szeretnénk szakítani kedvenc Beethovenünkkel.

13. A „Pastoral” akkor ajánlott, ha elfog minket a természet, a vidéki hangulat iránti vágy. Különösen passzol forralt bor és/vagy sült gesztenye mellé.

14. A „Vihar” a zord, szeles hóesések kandalló mellől való kémleléséhez a legmegfelelőbb zene. Mintha filmzenét hallgatnánk. 100 % élmény, 0 % megfázás.

15. A „Vadászat” elsősorban az ünnepi vacsora tálalásakor és elfogyasztásakor, vagy épp a piacon / szupermarketben való vásárlás közben javasolt. Segít, hogy magunkénak érezzük az „elejtett” terméket.

16. A „Waldstein” a 18. századi nemesi légkört teremti meg otthonunkban már legelső motívumaival.

17. Az „Appassionata” megint csak a szenvedélyesebb napokra való, de még érdekesebb, hogy a művet Magyarországon, Martonvásáron fejezte be Beethoven. Kis túlzással mondhatjuk, hogy ez magyar zene. (Na jó, nagy túlzással, de azért jól hangzik.)

18. Az „A Thérèse” kiválóan kiválthat egy kosztümös-szerelmes filmet. És még a tévét sem kell bekapcsolnunk hozzá.

19. A „Kakukk” akkor jöhet jól, ha – mint mindig – Beethovent szeretnénk hallgatni, de nincs épp háromnegyed óránk rá. Rövid, frappáns, kedves.

20. A „Les adieux” a Napóleon vezette, Bécs elleni francia támadásról szól. Történelmi regény bő negyedórában – tiszta főnyeremény. (Kár, hogy a 20. századi történelemből már nem készültek ilyen frappáns beethoveni összefoglalók.)

21. Végül a „Hammerklavier” nagy történések (utolsó munkanap vége, bejgli meg nem repedése stb.) megünneplésére a legkiválóbb választás.

Hammerklavier a Spotify-on

22. Beethoven mindhárom alkotói periódusában írt zongoraszonátákat, így kedvünk szerint tehetünk fel az ifjú, az érett és a kései stílus jegyében fogant műveket.

23. A 32 szonáta összesen 16 féle hangnemben íródott, tehát az abszolút hallással rendelkezők sem unnak rá egyik hangnemre sem. Ha moll szonátát lenne kedvünk hallgatni, kilencből, míg dúr esetén 23-ból választhatunk. A legnépszerűbb hangnemek az Esz-dúr és a G-dúr, de aki kuriózumokra vágyik, annak a cisz-moll, d-moll, e-moll, g-moll és Fisz-dúr szonátákat ajánljuk.

24. Beethoven a szonátáit saját magának komponálta, ami garantálja azok minőségét, hiszen az ember akkor a legprecízebb, ha a saját céljára dolgozik.

25. Az op. 111-es szonáta teljesen eltávolodik a klasszikus zenének nevezett stílustól, és megelőlegezi a rock and roll műfaját. Nem túlzás! Beethoven a rock and roll ősatyja!

26. A 103 tételben összesen 45 teljesen különböző előadói utasítást találunk, ami csak annyit bizonyít, hogy minimum 45 féle hangulatra találni beethoveni választ. (A Best of Christmas válogatásoknál ez a szám valahol egy és kettő között található.)

27. Menüett, Scherzo, Rondó, Grave, Gyászinduló, Introduzione, Arietta – sok-sok zenemű a zeneműben. Táncok, karakterdarabok minden alkalomra.

Schiff andrás Beethovenről: "Egy zongorista számára sokkal nehezebb megközelíteni Beethovent, mint Bachot, Mozartot vagy Schubertet: az ember úgyszólván születésétől fogva Bach-, Mozart- vagy Schubert-játékos, Beethovent azonban meg kell tanulni."

28. A 32 szonáta között olyan slágerek vannak, mint a már említett „Holdfény”, miközben nagyon sok olyan zenével is találkozhatunk, ami jólesően új és ismeretlen.

29. Egy jó minőségű felvétel (példának okáért Schiff Andrással) olyan, mintha a zongorista ott játszana a nappalinkban, ami lássuk be, több mint menő és elit.

30. A lista végére néhány „apróság”: a szonátairodalom csúcsteljesítményeiről van szó – ebben mindenki egyetért.

31. Mindenki megtalálja bennük a zenei képzettségének megfelelő élvezeti forrást. Nulla előtanulmánnyal is kiváló és letaglózó élmény (az ötletgazdag dallamok, az izgalmas harmóniák stb.), de feketeöves klasszikuszene-rajongók is fedezhetnek fel bennük újat minden újrahallgatás során.

32. 2020-ban ünnepeljük Beethoven születésének 250. évfordulóját. Ha ő ennyit letett az asztalra, az a legkevesebb, hogy méltó előadásban hallgatjuk és ismerjük meg a zongoraszonátáit.

+1. Nem kell összevadászni a 32 szonáta felvételét, hiszen ezen a linken most mindenki könnyen hozzájuthat egyben. Karácsonyra és minden napra. 

Hallgassanak sok jó zenét! Reméljük, tudtunk segíteni a választásban. Boldog karácsonyt és élményekben gazdag Beethoven-évet kívánunk!

Mona Dániel

Hallgatók és Pergetők

Lakatos Mónika novemberi koncertje a Müpában meghitt betekintést ad az oláh cigány kulturába. A Romanimo, Hallgatók és Pergetők megidézi a közösség mély és magas pillanatait, kiváló zenészek és táncosok közreműködésével, de a műsor középpontjában egyértelműen Lakatos Mónika fantasztikus hangja áll. 

Mónika hangját az 1996-os Ki Mit Tud?-on ismerhette meg először az ország, de itt ejtette rabul férje és zenésztársa, Rostás Mazsi Mihály szívét is az akkor még tinédzser énekesnő. A koncert részben múltidézés, hiszen egyrészt az archív felvételen is hallható letisztult hangszereléshez nyúl vissza, ahol az ének, szájbőgő és a kanna a fő hanszerek. Másrészt tudatos hagyományőrzést céloztak meg Mazsiék: az oláh cigány hagyományt őrzik és adják át, amit gyerekkorukban még megtapasztalhattak, de mára eltűnőben van.

A dalok többsége családtagoktól, személyes átadáson keresztül került Mónika és Mazsi birtokába, akad közöttük több, mint száz éves dallam is. Fontos elem az improvizáció, hiszen Móniék öröksége élő hagyomány: a pergetőkre és hallgatókra is igaz, hogy az adott pillanattól és az előadó lelkiállapotától függően nincs két ugyanolyan.

 lm1_c_farkas_andras.jpgFotó: Farkas András

Azért is érdemes a novemberi koncerten élőben meghallgatni a Romanimo-t, mert 2017-es megjelenése óta csak érlelődött az anyag. A lírai hallgatók mellett megjelennek a pergetők és a tánc: így teljesebb képet kaphat a közönség azokról az összejövetelekről, ahol az oláh cigányság együtt mulat és oszt meg érzelmeket. Lakatos Mónika és Rostás Mazsi produkcióin pedig egyre jobban érezhető, hogy a személyes hangvétel mellett egy egész közösség világát és értékeit közvetítik. Ide sorolható a 2018-ban debütáló, nagy sikerű Roma Ritmo produkció, a  Budapest A Capella fesztiválon fellépő Lakatos Mónika és a Cigány Hangok, a Romengo több évtizedes karrierje, és természetesen a Romanimo, ami először állította középpontba az amúgy ritkán hallható hallgatókat. Katartikus pillanatok, önfeledt zenélés és valódi kultura átadás várja novemberben a koncert látogatóit. 

Ezen a linken tudtok jegyet vásárolni.

 

 

 

 

 

Erős női hangok - nyisd ki a füled!

A fado 21. századi sztárja, Cesaria Evora örökösei, az első női gnaua játékos, aki nyilvánosan színpadra lépett - és még sorolhatnánk. Kivételes női előadók, igéző hangok más és más kulturákból, más eszköztárral, de mind elvarászolnak tehetségükkel és kisugárzásukkal. Ráadásul egyszerre lesznek Budapesten. 

resizedjoao.jpgGisela João

 "Sokan azt hiszik, a fado szomorú. A fado nem szomorú, csak intenzív, mint az élet."

Debütáló albuma a portugál listák élén landolt, sokan Amália Rodrigues méltó utódjának tartják, pedig Gisela João nem fado énekesnek készült. Design-t tanult a portói egyetemen, de szenvedélye nem hagyta nyugodni, egyenként hódította meg Porto majd Lisszabon színpadait impulzív előadásmódjával és gyönyörű hangjával. Az érzelemdús, melankóliával átitatott, éneken alapuló portugál műfaj mára valamellyest intézményesült, felkerült például az UNESCO szellemi örökség listájára, neves előadói, iskolái vannak, és gyakran azonosítják a portugál néplélekkel. Gisela João tartja a hagyomány kereteit, de meg is újítja a műfajt, és mindig önmagát adja; egy new yorki koncertjén csillogó miniruhában, fehérbort kortyolva énekelt majd egy ponton kibújt a cipőjéből és közölte: "Igazából alacsony vagyok". A fado 21. századi hangját október 4-én, pénteken hallhatjátok a Ritmo-n.

brownonblack.jpgMaria Mazzotta

 "Az emberi érzelmek ugyanolyanok minden kulturában, ugyanúgy sírunk, ugyanúgy nevetünk"

 A csizma sarkából, Salento-ból származó Maria Mazzotta megtestesíti szülőföldje hagyományát: hangja erőteljes, kifejező, érzelmes és ellenállhatatlan. A komolyzenei alapok után a dél-olasz népi éneklés technikáját sajátította el, a Canzoniere Grecanico Salentino együttesből ismerik sokan, ami a különleges "pizzica tarantata" hagyományt ápolja. Ez egy ősi rítuson alapul, amelynek során napokon át tartó tánccal űzték ki a tarantula pók mérgét, vagy szabadabb értelmezésben a démonokat. Maria Mazzotta érdeklődése más hagyományok elsajátítására ösztönözte, ide tartozik együttműködése az albán csellóművész Redi Hasa-val, amit a Ritmo-n is hallhattok. Zenéjükben szabadon keverednek a délolasz és balkán dallamok, énekek, a két alkotó egyedi értelmezésében, aminek nem titkolt célja, hogy rámutasson a hagyományok és kulturák közös elemeire.

whiteonblack.jpgÇiğdem Aslan

"A független nő típusát képviselem - a repertoárom gondos kialakítására törekszem, amelyben a nő nem, mint tárgy, hanem mint téma jelenik meg."

Çiğdem Aslan, a kurd alevi énekesnő ezúttal a She'Koyokh énekeseként érkezik hozzánk, akiket a Budapest Ritmo Showcase-napján hallhattok, a Szimplában. A londoni klezmer bandára jellemző műfaji nyitottság ugyanúgy Çiğdem sajátja, amihez egyenes út vezetett az Isztambulban, vallási és etnikai kisebbség tagjaként felnőtt énekesnőnek. Nem is fél a politikai megnyilvánulásoktól, művészetével is kiáll fontos ügyek mellett ahogy a Calais-i "dzsungelben", is énekelt az ottrekedt menekültek számára felhúzott stúdióban. Mindezt ugyanolyan természetességgel teszi, ahogyan rembetiko, ladino, klezmer vagy épp jazz dallamokat énekel, sugárzó melegséggel és nyitottsággal.

blackonblue.jpgAsmâa Hamzaoui

"Olyan dolgot csinálok, amit kevés nő tehet. Megismertetem az emberekkel a gnaua zenét."

Még csak 22 éves, de már kilépett a világ színpadára, ráadásul az első női előadóként, aki a hagyományos gnaua zenét játssza. A marokkói spirituális gyökerű zenéről és Asmâa gyorsan felfelé ívelő karrierjéről bővebben olvashattok korábbi bejegyzésünkben, itt inkább a gembri-játékos és együttese, a Bnat Timbouktou (Timbuktu lányai) vagány oldalát villantjuk fel. Ebben a videóban láthatjátok, hogyan builztak Brüsszel utcáin. Hasonló hangulatot várhattok a budapesti koncerten, október 4-én pénteken, ahol a gnaua szellemében akár a transz állapotot is elérhetitek.

 

blackonred.jpgElida Almeida

"Ha valaki igazán meg akar ismerni, ismerje meg a helyet, ahonnan jövök."

26 évesen a legfiatalabb zöld-foki szigeteki énekesnő, aki a Cesaria Evora Tribute zenekarral érkezik Budapestre. Olyan nevek társaságában, mint Lura és Lucibela idézik meg a "mezítlábas díva" művészetét, ami szép kihívás, de Elida nem retten meg tőle. Úgy tűnik, ez általánosan igaz. Egy interjúban így vallott az anyaságról: "A fiam születése megváltoztatott. Miatta akartam sikeres lenni, ezért mindenbe, amibe belekezdtem több akaraterőt és agresszivitást tettem." Az őserő a színpadon is átjön, de Elida lénye sokkal inkább azt a zöld-foki szigeteki hangulatot és kulturát sugározza, amiben felnőtt, egy kis faluban a hegyekben, Santiago szigetén. "Esténként összegyűltünk az udvaron, énekeltünk és batukut táncoltunk. Azt hiszem, ez az egyik erősségünk, imádunk táncolni." 

Őket és még sok fantasztikus zenészt, hallhattok a Budapest Ritmo-n októberben. Sokan közülük most először játszanak Budapesten, vagy csak itt hallható produkcióval készülnek. A fesztivál egyik legjellemzőbb vonása a sokszínűség, biztosan találtok kedvetekre valót a programban.

Találkozunk a Ritmo-n!